Koorleden aan het woord

Repetitie

Wij zijn benieuwd waarom enkele leden zich bij het Dierens Mannenkoor hebben aangesloten. Wij hebben uit elke stemgroep een koorlid enkele vragen gesteld. Zo willen wij graag weten wat het koor voor een ieder betekent.

Waarom ben je bij het koor gegaan?

Leendert kwam als toeschouwer regelmatig naar optredens en genoot hiervan. Tijdens een kerstconcert realiseerde hij zich dat hij mee wilde zingen en heeft zich toen direct opgegeven.
Een repetitie is heel ontspannend voor hem en hij vergeet daardoor zijn werk.

Henk heeft altijd graag gezongen. Zijn carpoolmaatje zong tijdens een autorit wel eens en zo kwam het koor ter sprake. Vooral het enthousiasme van zijn collega heeft geholpen de stap te zetten. Henk komt uit een muzikale familie. Op verjaardagsfeestjes trad het “Bosveld koor” regelmatig spontaan op, dus aansluiten bij een groter koor lag erg voor de hand.

Joop is in het Amsterdamse in een knapenkoor begonnen. Door zijn werk heeft hij in verschillende plaatsen gewoond en is hij uiteindelijk in Dieren terecht gekomen. Doordat een buurman zat bij het Dierens Mannenkoor zong kostte het weinig moeite hem over te halen om bij het koor te gaan. Naast dat hij zingen leuk vindt, houdt het hem ook geestelijk actief. Hij is licht dyslectisch waardoor hij nieuwe teksten niet gemakkelijk leest. Door de teksten uit zijn hoofd te leren, kan hij extra van het zingen genieten.

Wat zijn leuke en memorabele momenten?

Voor Leendert is dat het dagje uit naar Edam geweest. Het was een uitje samen met de partners. Mede door het gastoptreden was het een gezellige dag. Tijdens het afsluitende diner werd er voor een jarig meisje door het hele koor uit volle borst een liedje gezongen. Iets om nooit te vergeten!

Voor Henk zijn de optredens altijd een hoogtepunt, vooral de optredens buiten Dieren.
Het concert tijdens het 30-jarig jubileum, waar het Deep River Quartet een gastoptreden verzorgde, was zeer bijzonder. Dit is gehouden in de sporthal van Theothorne. De zaal moest omgetoverd worden tot een concertzaal. Alle koorleden hebben hier samengewerkt om dit te realiseren en het optreden is groot succes geworden.

Ook voor Joop zijn optredens in het algemeen bijzonder. Je merkt dan dat op zo’n moment iedereen een tandje bijzet om er een groot succes van te maken. Een heel bijzonder optreden is het optreden in Toldijk in de feesttent bij Normaal geweest.

Het mannenkoor mocht samen met Ernst-Daniel Smit voor Benny Jolink optreden. Omdat een ander koor op het laatste moment uitgevallen was, was er maar een week voor de voorbereiding. En toch is het een succes geworden!

Voor Leendert is het optreden op 4 mei altijd memorabel. Het Dierens Mannenkoor krijgt elk jaar de eer om tijdens de dodenherdenking in Rheden enkele liederen ten gehore te brengen. Het gevoel van samen herdenken blijft bijzonder. Jong en oud, mensen met verschillende achtergronden. Het blijft een grote eer om hier jaarlijks onze bijdrage te mogen leveren.

Waarom lid worden?

Er zijn meerdere argumenten:
- Ontspanning: zingen is ontspannend. Je vergeet je normale werkzaamheden, je moet je op iets anders concentreren.
- Resultaat: je hebt direct resultaat van je inspanning. Als je aan een nieuw nummer begint, denk je: "Dat wordt niets".

Als je vervolgens een tijdje geoefend hebt, dan klinkt het steeds beter.
- Samen: je maakt samen iets. Iedereen heeft een stem en kan in principe zingen. Het is dus ook zeer laagdrempelig.
- Voldoening: voor de meesten geldt dat de waardering die je van het publiek krijgt, je weer een stukje laat groeien.

Je hebt met zijn allen iets moois gepresteerd en dat straalt op iedereen af.